http://www.xtec.cat/~jquintan/llull98/llullcat.htm (PER SABER-NE MÉS SOBRE VIDA I OBRA DE RAMON LLULL)
La
conversió de Ramon Llull
Essent una nit a la seva
cambra, assegut a la vora del llit, fent en llengua vulgar una cançó destinada
a certa dama, de la qual estava enamorat, i quan començava a escriure-la, va
veure a mà dreta Jesucrist penjant de la creu, visió que l’espaordí tant que,
deixant el que feia, es ficà al llit. Uns vuit dies después, al mateix lloc i
gairebé a la mateixa hora, es disposà a finir l’esmentada cançó, i el senyor se
li aparegué novament, la qual cosa augmentà la seva por i, com l’altra vegada,
es ficà al llit(…)
Después de la cinquena
aparició comprengué Ramon llull que Jesucrist volia que abandonés el món i que
es lliurés al seu servei.
Història de la
literatura catalana
(Adaptació de la versió de Martí de Riquer)
Els
últims dies de l’esclau
Tot començà amb una
blasfemia contra el nom de Crist que l’esclau proferí en presència del seu amo.
Aquest, d’acord amb els seus privilegis,
castigà durament l’esclau fent ús de la violència. El sarraí, arran d’això,
començà a meditar de quina manera podria matar el senyor. Es procurà un
coltell, i un dia que va veure el senyor assegut tot sol, es llançà sobre ell i
l’hi clavà al ventre. Llull, tot i la greu ferida, aconseguí de dominar-lo.
Tancaren l’esclau a la
presó, però llull no sabia quina determinació prendre, perquè li semblava dur
matar la persona de qui havia après una llengua que tant havia volgut saber.
Al cap d’uns dies, después
d’haver pregat Déu per una solució, va
anar a la presó a fi de visitar el captiu, i trobà que s’havia penjat amb la
mateixa corda amb la qual havia estat fermat. Alesmores llull, alleujat, donà
gràcies a Déu que li havia conservat les mans innocents de la mort del serraí.
ANTHONY BONNER I
LOLA BADIA
Ramon
Llull
(Adaptació)
Més de quarant anys
dedicat a escriure
Ramon
llull és el primer gran escriptor en llengua catalana i una de les grans
figures de la literatura universal. És el primer escriptor europeu que utilitza
una llengua romànica (el català) per tractar temes que fins llavors només eren
reservats al llatí.
Els llibres de Llull adopten totes les
formes imaginables: sermons, crítica social i política, tractats científics i
filosòfics, narracions, poemas, etc. La majoria els va redactar simultàniament
en català i llatí; i alguns, en àrab.
Tot això, enmig d’una vida d’intensa activitat viatgera, misionera i política.
De tots els seus llibres (sembla que en va
escriure més de 250), des del punt de vista literari, destaquem dues novel.les llargues (d’unes 350p.
cadascuna): Llibre d’Evast e Blanquerna (conegut
com el Blanquerna. Blanquerna, el protagonista de la novel.la és fill d’una parella de cristians exemplars: Evast e Aloma. I és
l’exemple d’home que cerca la perfecció cristiana ) i llibre de meravelles. El primer inclou el llibre de Amic e Amat , el segon inclou el Llibre de les bèsties.
El mestre de l’exemple
L’obra
de Ramon Llull és fonamentalment la d’un mestre que vol donar lliçons de bon
comportament (moral) i de doctrina
cristiana (teologia). Per aconseguir-ho, sap utilitzar els recursos literaris
més efectius, entre els quals destaca de manera especial l’exemplum
(exemple). Un exemple és una narració breu (sovint una faula) que l’autor
utilitza per tal de transmetre al lector un ensenyament. Llull és capaç de
trobar l’exemple més colpidor per tal de retenir l’atenció del seu deixeble;
quan haurà despertat el seu interès, llull l’alliçonarà.
Llull, defensor de l’ordre
establert
El
Llibre de les bèsties és potser
l’obra més popular de Ramon Llull. Es tracta d’una faula, protagonitzada per
animals, que ens parla de política: qui ha de governar, de qui s’ha de refiar
el governant, com s’ha d’aplicar la justícia... en el més pur estil dels
“miralls de prínceps” medievals (tractats que difonien les qualitats d’un bon
governant).
També en aquesta obra l’ús de l’exemple és
constant. Un dels més bonics és quan la guineu (na Renard) proposa que
l’elefant (l’Orifan) sigui el rei. L’elefant rebutja la proposta perquè
considera que hi ha un ordre natural que cal respectar. Per fer entendre a la guineu que cadascú té un
lloc a la societat i que a ell no li pertoca ser rei, l’elefant li explica la
faula següent:
La
rata que l’ermità féu convertir en donzella
Una vegada un milà portava
una rata, i un ermità pregà Déu que aquella rata caigués en sa falda. Per les
oracions del sant home, Déu féu caure aquella rata en la falda d’aquell ermità,
el qual pregà Déu que en fes una bella donzella. Déu escoltà els precs de
l’ermità, i féu de la rata una bella donzella.
-Filla –digué l’ermità-,
vols voleu el sol per marit?
-Senyor, no, que els
núvols prenen la claredat al sol.
I l’ermità preguntà si
volia per marit la lluna; i ella digué que la lluna no tenia claror per si
mateixa, sinó que la prenia del sol.
-Bella filla, voleu el
núvol per marit?
Ella respongué que no, que el vent menava
els núvols allà on volia. La donzella no volgué el vent per marit perquè les
muntanyes impedien el seu moviment; ni volgué les muntanyes perquè les rates
les foradaven; no volgué home per marit perquè matava les rates.
A la fi la donzella pregà l’ermità que
pregués Déu perquè la tornés rata, tal com era abans, i que li donés per marit
un bell rat.
RAMON LLULL, Llibre de
meravelles (Adaptació)
L’exemple
del pastor, l’infant i el llop
Hi havia un pastor que
estimava molt el seu fill, un infant de només set anys, i un dia se l’endugué a
pasturar les ovelles. Havent dinat, com era costum, els pastor s’adormí a
l’ombra, moment que l’infant aprofità per allunyar-se d’aquell lloc. Un llop
que rondava el Ramat, quan veié l’infant sol, el prengué i se l’emportà. El
pastor, en sentir els crits, corregué darrere el llop, però no hi pogué fer
res: el llop matà el fill i se’n menjà l’interior del ventre.
El pastor fora de si, abraçava i besava el
seu fillet dient:
-Fill: la teva mort em fa
desitjar morir. Tu eres la meva vida. D’ara endavant qui em mantindrà la força?
No tinc cap esperança. Ningú no em perdonarà la culpa que tinc de la teva mort.
Eren tan forts els crits i els plors del
pastor, que blanquerna, que passava a prop, es dirigí ràpidament cap allà on el
pastor plorava. En veure la desgràcia, agafà una maça, anà cap a on hi havia el
llop -que encara lluitava amb els gossos del pastor- i el matà.
Després, anà on era el pastor, prengué
l’infant en braços, l’abraçà i plorà amargament. El pastor es meravellà del dol
que Blanquerna manifestava; i com més se’n meravellava, més recobrava la
intel.ligència que havia perdut.
-Senyor –digué el pastor-,
com és que ploreu tan desconsoladament la mort del meu fill?
Blanquerna li contestà:
-És costum que home ajudi
a plànyer i plorar la desgràcia de l’altre. Per això us vull ajudar a suportar
el dol que porteu i a trobar el consol que us cal.
-senyor –digué el pastor-,
les vostres paraules em són agradables. Us prego que em digueu la manera per la
qual pugui plorar i plànyer-me mentre visqui.
-Abans, -digué Blanquerna-
convé que conegueu les virtuts cristianes. Digueu-me qui heu estimat més, Déu o
el vostre fill?
-Més amor he tingut al meu
fill –digué el pastor.
-El defalliment s’apodera
de l’home que estima una cosa més que no Déu. I la justícia castiga aquells que
estimen menys Déu que una altra cosa. I com que vós estimàveu més el vostre
fill que Déu, per això la justícia us ha castigat amb la mort del vostre fill.
I la saviesa de Déu vol que d’ara endavant estimeu Déu sobre totes les coses.
RAMON LLULL
LLIBRE
D’Evast e Blanquerna
(Adaptació)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada