Complement de règim verbal

CRVPronomsExemples
Preposició deenParlem d’art i d’artistes. Parlem-ne.
No m’he oblidat de vosaltres. No me n’he oblidat.
Una altra preposicióhiVols contribuir a estalviar aigua? Sí, hi vull contribuir.
Penses en l’oncle Miquel alguna vegada? No hi penso mai.

 

Complement circumstancial

CasosPronomsExemples
CC de lloc amb la preposició deenTornava de casa seva tranquil·lament. En tornava tranquil·lament.
En els altres casoshiHa contestat d’una manera molt agressivaHi ha contestat.
Mai no riu així. Mai no hi riu.
Ell no entrarà en aquest local. Ell no hi entrarà.
Vaig trencar la closca amb una pedraHi vaig trencar la closca.
Sempre és darrere el taulell. Sempre hi és.
El CC de temps no se substitueix per cap pronom febleØHe vist en Jordi avui mateix.
Aquesta tarda anirem al teatre.

 

Atribut

CasosPronomsExemples
Atribut dels verbs ser i semblarhoTambé és periodista? No, no ho és.
La barana és de ferro? No, no ho és, només ho sembla.
Ets feliç de veritat o només ho sembles?
Atribut determinat (article, demostratiu o possessiu)el, la, els, lesÉs el teu germà? No, no l’és.
Aquestes noies són les meves amigues. Aquestes noies les són.
Atribut del verb estarho
hi 
Abans estava content però ara ja no ho estic.
Abans estava content però ara ja no hi estic.
Atribut emfàticenCom n’estava de content el dia de Reis!
Que n’era de bo el pastís!

 

Complement predicatiu

CasosPronomsExemples
En generalhiHa entrat a l’hospital ben tranquilHi ha entrat a l’hospital.
Els veïns llogaren la casa moblada. Els veïns hi llogaren la casa.
Et sents estafada? No, no m’hi sento.
Verbs dir-sefer-se i nomenarenSaps si aquell noi ros es diu Albert? Em penso que sí, que se’n diu.
Encara no ens hem fet socis del club. Encara no ens n’hem fet.

 

Subjecte

CasosPronomsExemples
Si el subjecte és un SN indeterminat i va
darrere del verb
enFalten futbolistes tècnicsEn falten
Han passat cinc minutsN’han passat cinc.

 

Complement del nom i de l’adjectiu

CasosPronomsExemples
Complement del nom (CN)enCercava el significat de l’existènciaEn cercava el significat.
No tinc ganes d’anar al cinema. No en tinc ganes.
Complement de l’adjectiu (CAdj)enLa casa era plena de flors. La casa n’era plena.

 

QUADRE DE LES FUNCIONS DELS PRONOMS FEBLES

PronomsFuncions sintàctiques
me, nosCD i CI que tinguin com a referents la 1a persona
te, vosCD i CI que tinguin com a referents la 2a persona
seCD i CI de 3a persona reflexiu o recíproc
el, la, els, lesCD determinat per article, demostratiu o possessiu.
Atribut del verb ser determinat per article, demostratiu o possessiu
li, elsCI
hoCD neutre o oració.
Atribut no determinat dels verbs ser, estar i semblar.
enSubjecte no determinat o quantificat
CD no determinat o quantificat
CRV regit per la preposició de
CC de lloc regit per la preposició de
Atribut emfàtic
CPred amb fer-se, dir-se, nomenar
Complement del nom (CN) o de l’adjectiu (CAdj.)
hiCRV regit per preposició que no sigui de
CC (amb restriccions).
Atribut del verb estar i altres.
CPred
CI singular, quan va combinat amb el, la, els, les.

Per practicar

Nodes 3713714715716717736737
738739740741742743
Altres123

Activitats complementàries